Andre opplysninger

FRAVÆR: Vi vil gjerne ha beskjed innen kl. 9.30 hvis dere holder en fridag, er syke eller kommer senere i barnehagen en dag.

KLÆR: Hvert barn har egen garderobeplass på sin avdeling. Her er det hyller for å legge klær i, og det er kurver hvor dere kan ha skifteklær liggende. Det er nødvendig med minst et helskift med klær i barnehagen.
Det er også egne kroker hvor hvert barn kan henge opp dresser, regnklær osv. På denne måten blir det ikke så fullt på garderobeplassen.
Det er viktig at det finnes uteklær og sko tilpasset vær og føre. Det er bedre med for mye enn for lite.
Hvis barna har på seg / med seg klær som kun skal brukes til og fra barnehagen og ikke under f.eks utelek vil vi gjerne ha beskjed om det.

Alt av klær, skotøy og annet utstyr må være merket med navn.

MAT: I Granåsen Barnehage har vi smøremåltider dvs. at barnehagen har alt det som behøves av mat til de måltider som spises i barnehagen. Her er det brød/rundstykker/boller og pålegg for en hver smak. Barnehagen holder også melk, og vi har frukt/-mos eller yoghurt som et lite ettermiddagsmåltid for de som er her litt utover dagen.

På våre ukentlige turer derimot har barna med egen mat og drikke. Barna bør ha en egen liten tursekk til disse turene og sekken må være god for barnet å ha på ryggen. Barna synes det er topp med egen sekk på tur og vil gjerne bære selv.
På turer om vinteren er det godt å finne noe varm drikke i sekken (hvis den ikke er for varm).

UTSTYR FOR DE MINSTE: Noen av de som begynner har behov for søvn/hviling i løpet av dagen. De av barna som skal sove i vogn kan enten ha med egen eller låne av barnehagen. Vi har mulighet til oppbevaring slik at dere slipper å dra på alt hver dag.

Erfaringsmessig sover de fleste barna best ute i vogn, men for de som absolutt ikke liker det, har vi noen sprinkelsenger til rådighet. Hvis ditt barn skal benytte sprinkelseng må dere ha med dyne/teppe.
Også dette utstyret merkes med navn.

BARNAS EGNE PERMER: Som en del av dokumentasjonen av det som skjer i barnehagen, har hvert barn sin egen perm som følger dem hele barnehagetiden. I denne permen setter vi inn tegninger, malerier, bilder og mye annet. Det blir også skrevet ned små episoder, kommentarer og sammenfatninger av barnets liv i barnehagen. Permene oppdateres fortløpende og dere oppfordres til å ta en titt innimellom når anledningen byr seg. Permene legges også frem under de årlige foreldresamtalene. Når barnet slutter i barnehagen får det med seg permen hjem som et minne fra tiden her.

BURSDAGER: Alle barn bilr feiret med flagg, krone og sang. I tillegg velger bursdagsbarnet selv ut fra vår bursdagsmeny hva som skal serveres på feiringen av barnet.