INFORMASJONSSKRIV MAURTUA NOVEMBER/DESEMBER 2021

LITT OM HVA VI HAR GJORT DENNE HØSTEN OG TIDEN FREM MOT JUL.

Dette har vært en ganske hektisk og innholdsrik høst. Jeg kom plutselig på at det ikke har vært prioritert tid til å skrive informasjonsskriv hver måned som vi egentlig bruker og som dere er vant til å få. Det må vi prøve å gjøre noe med, så her er høsten kort oppsummert; Vi har fra tidlig i høst delt barnegruppa i to på formiddagen de fleste dagene. Skolestarterne går ut ca klokka 9.00 og blir ute til lunsj, mens de andre er inne på formiddagen. Tiden ute på formiddagen har blitt brukt til leik, små turer i nærområdet, fotballspilling, regelleiker og til å bygge under et fellesskap med å være de største i barnehagen. Vi har sett at de har blitt veldig flinke til å følge regler og til å organisere flere med i god leik, og at de føler fellesskapet i gruppa, nye relasjoner har oppstått.

Inne har det blitt god plass til de som er mindre. De har kunnet utfolde seg godt med at de har god plass, mere voksentetthet og trygghet og de kan "styre" seg selv uten at de største tar mest plass og rom.

De dagene det har vært færre barn, f.eks i perioder med sykdom/fridager, har skolestarterne også vært inne på formiddagen.

Høsten har vært våt og kald med rufsete vær, men vi har vært mye ute likevel. Barna koser seg og er flinke til å finne på ting å gjøre. Turene har stort sett gått til Knuthaugen. Både fordi de nyes barna skulle få bli kjent med plassen og fordi det er der vi har tak over hodet og bålplass. Vi skjønner at noen av de største synes det kan bli litt kjedelig og ensformig, så vi skal utfordre oss på å ta andre turer også.

Etter oppstartperioden har vi hatt høsten som tema. Vi har snakket om årstider, høsten, tegn i naturen, vært på høstfargejakt, snakket MYE om jakt (elg- og hare-), om at det blir mørkere og hva noen av dyra gjør om høsten. Vi begynte også med "UKAS ORD" og naturlig nok var "blad" først ute. De siste ukene har vi snakket mye om "vann".

I oktober lagde vi en overraskelses-halloweendag og det ble veldig morsomt for både små og store. Det var litt skummelt for noen til å begynne med, men det gikk seg fort til og ringeklokka og spøkelset som hang på personaldoen ble populære greier.

Vi har endelig også kunnet gjennomføre en Ha-med-dag. Det har barna etterspurt lenge. Det var veldig mange som hadde med kosedyr, så det ble mye rolig leik denne dagen.

Vi har nå kommet midt i november og vi har så smått begynt juleforberedelsene. Barna har begynt å lage julepynt og hemmeligheter, Lucia-sangen skal øves på, vi har byttet ut pynten på greina vår og neste ukes ord er "advent". Vi er godt i gang. Resten av tida fram mot jul skal fylles med baking, ulike formingsaktiviteter, julesanger og -bøker/-fortellinger, adventskalender, Nissefest, Luciatog, Barnas julebord og alle de tradisjonene en "voksen" barnehage har opparbeidet seg.

Vi gleder oss spesielt mye over at dere foreldre igjen kan være til stede på Luciadagen og at vi kan invitere dere på julefrokost. Viser til skriv fra Christin med oversikt over viktige datoer i desember.

Foreldresamtalene gjennomføres i puljer og dere vil få skriv/melding i forkant av at vi henger opp liste med tidspunkt. Hvis dere ikke har fått skriv/melding, gjelder lista ikke deres barn..... Vi håper vi skal greie å komme gjennom alle før nyttår.

Hvis det er noe dere lurer på eller ønsker å kommentere er det bare å ta kontakt.

Mvh Gunn Iren.